Pon Dealer & Muntstad
gaan samen verder
De Skoda Kodiaq was altijd al groot(s).
De nieuwe generatie van de SUV, die wederom plaats biedt aan maximaal zeven personen, verlegt opnieuw grenzen. Zijn design is aangescherpt, hij biedt nóg meer ruimte en dankzij het nieuwe interieurconcept met een groot touchscreen en de bediening van de DSG-transmissie op de stuurkolom, is de bediening eenvoudiger dan ooit. Ook op het gebied van aandrijftechnologie zet de SUV de volgende stap: hij is er nu ook als mild-hybride én als plug-in hybride. De Kodiaq PHEV heeft een elektrische range van ruim 100 kilometer*.
Comfortabel en praktisch: nieuw interieur
Het interieur van de Kodiaq is volledig vernieuwd om nog meer comfort en gebruiksgemak te bieden. De bediening voor de automatische DSG-transmissie is nu verplaatst naar de stuurkolom, wat resulteert in een strakkere middenconsole en extra opbergruimte. Het interieur is sterk gedigitaliseerd, met als standaarduitrusting een 10,25 inch Virtual Cockpit en een nieuw touchdisplay in het midden met een diameter van 12,9 inch. Optioneel is er ook een head-up display beschikbaar. Dankzij handige draai- en drukknoppen is de bediening van de Kodiaq zeer gebruiksvriendelijk.
De benchmark in ruimte
De Kodiaq is al sinds jaar en dag de benchmark in zijn klasse op het gebied van ruimte. In het nieuwe model is de hoofdruimte op de derde zitrij met nog eens 15 mm toegenomen tot 920 mm. De invulling van de ruimte is ook verbeterd. Zo heeft de middenconsole nu een opbergruimte én bekerhouders voor de passagiers achterin. De tweede zitrij is uitneembaar. Ook de voor Škoda typische Simply Clever-features dragen bij aan het gebruiksgemak. Nieuw zijn bijvoorbeeld de dual phone box, waarin twee smartphones gelijktijdig opgeladen én gekoeld kunnen worden en een schermreiniger voor de displays. Simply Clever-functies die zich al hebben bewezen zijn bijvoorbeeld de deurbeschermers, de ijskrabber en de paraplu in het linker voorportier. Bij dat alles is de bagageruimte verder gegroeid. Het beschikbare volume bedraagt nu 910 liter (+75 liter).
Kodiaq plug-in hybride: elektrische actieradius van ruim 100 km*
De Kodiaq gaat hybride. De grote SUV is er voortaan namelijk ook als 150 kW/204 pk sterke plug-in hybride. Dankzij de 25,7 kWh-accu bedraagt de elektrische actieradius van de Kodiaq 1.5 TSI iV ruim 100 kilometer*. Het opladen kan via wallboxes, openbare laadpunten (tot 11 kW) of nog sneller bij een 50 kW snellader.
Ook nieuw is de komst van mild-hybridetechnologie in combinatie met de nieuwste generatie cilinderuitschakeling (ACT+). De Kodiaq 1.5 mHEV is goed voor een vermogen van 110 kW/150 pk.
Alle modellen worden voor maximaal comfort en een ontspannen rijervaring standaard geleverd met een automatische DSG-transmissie.
Parkeren nu nog makkelijker
Met Remote Park Assist, als optionele functie beschikbaar in de nieuwe Kodiaq, kan de auto zelfs op krappe parkeerplaatsen op afstand worden geparkeerd via een app. De communicatie tussen de app en de auto verloopt via bluetooth, waarbij de app fungeert als een soort afstandsbediening. Tijdens het parkeerproces houdt het systeem rekening met verschillende factoren, zoals naderende objecten en voetgangers, om mogelijke ongevallen te voorkomen.
Geavanceerde rijondersteuning
De Kodiaq stond al bekend om het uitgebreide aanbod aan rijassistentiesystemen. Veel ervan zijn verder verbeterd, zoals Crew Protect Assist en Emergency Assist. In de praktijk betekent dit het volgende: wanneer de sensoren een noodstop detecteren of vaststellen dat een aanrijding onvermijdelijk is, zorgt Crew Protect Assist ervoor dat de ramen en het panoramadak (indien aanwezig) automatisch sluiten. Tegelijkertijd worden de gordels extra strak getrokken en worden de alarmlichten geactiveerd. Emergency Assist vermindert het risico op een ongeval in situaties waarin de bestuurder niet in staat is om de auto te besturen, zoals bij een medisch noodgeval. Als het systeem detecteert dat een dergelijke situatie zich voordoet, zorgt het ervoor dat de auto op de rijbaan blijft, schakelt het de alarmlichten in en brengt het de auto op een veilige en gecontroleerde manier tot stilstand.
In Travel Assist is nu ook Traffic Jam Assist opgenomen. Deze combinatie van Predictive Cruise Control en Adaptive Lane Assist maakt geautomatiseerd starten, afremmen en sturen mogelijk in druk verkeer (bij snelheden tot 60 km/u), waarbij rekening wordt gehouden met het gedrag van omliggende voertuigen.
De nieuwe Škoda Kodiaq wordt begin oktober onthuld. Voorafgaand aan de introductie op de Nederlandse markt in het voorjaar van 2024, zal Škoda de line-up, gedetailleerde specificaties en prijzen bekendmaken.
DISCLAIMER
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische verwachte maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.