Pon Dealer & Muntstad
gaan samen verder
Een iconisch werkpaard voor elke ondernemer
Sinds zijn debuut in 1950 is de Volkswagen Transporter uitgegroeid tot een onmisbaar icoon binnen de bedrijfswagenindustrie. In bijna 75 jaar en zes generaties is de Transporter de betrouwbare partner geworden voor vaklieden, ondernemers en transportbedrijven wereldwijd. Of je nu een klein bedrijf runt of een groot logistiek netwerk beheert, de Transporter biedt ultieme efficiëntie, duurzaamheid en ongekende veelzijdigheid. Met de zevende generatie op komst, zet Volkswagen opnieuw de standaard voor de toekomst van bedrijfsvoertuigen, met meer technologie en keuze uit verschillende aandrijflijnen.
Het ontstaan van een legende: De eerste schetsen
Het succesverhaal van de Transporter begint in 1947, toen de Nederlandse zakenman Ben Pon Senior een bezoek bracht aan de Volkswagen-fabriek. Hij zag de "Plattenwagen," een simpel voertuig op basis van Kever-techniek, en herkende direct het potentieel voor een bedrijfswagen. Met een eenvoudige schets in zijn notitieboekje legde Pon de basis voor wat uiteindelijk de Volkswagen Transporter zou worden. Slechts drie jaar later, in 1950, rolde de eerste Transporter van de band – de Type 2, later bekend als de T1.
De Volkswagen T1
Bouwperiode: 1950–1967 | Verkochte exemplaren: 1,8 miljoen
De Volkswagen T1, met zijn kenmerkende ronde vormen en iconische voorruit in twee delen, werd al snel het symbool van wederopbouw en groei in het naoorlogse Europa. Dankzij zijn robuuste ontwerp en betaalbare prijs werd de T1 een favoriet bij kleine bedrijven, de overheid en de transportsector. In Nederland reed de T1 rond als postbus van de PTT en was hij geliefd om zijn betrouwbaarheid. Ondanks zijn bescheiden 25 pk, kon de T1 snelheden van 80 km/u bereiken – perfect voor het leveren van goederen of het vervoeren van passagiers.
Wist je dat…?
De bijnaam "Bulli" is ontstaan uit de samenvoeging van de Duitse woorden "Bus" en "Lieferwagen" (bestelwagen), maar kon niet officieel worden geregistreerd vanwege een bestaand handelsmerk.
De Volkswagen T2
Bouwperiode: 1967–1979 | Verkochte exemplaren: 3,9 miljoen
In 1967 introduceerde Volkswagen de T2, die niet alleen groter en comfortabeler was, maar ook een stuk veiliger. De T2 was ideaal voor zwaardere ladingen en langere afstanden, dankzij nieuwe motoren en verbeterde ventilatie. De T2 werd vooral populair in de logistieke sector, waar bedrijven snelle en betrouwbare transportoplossingen nodig hadden.
Nieuw: De T2 introduceerde de schuifdeur, een innovatie die het laden en lossen in krappe ruimtes aanzienlijk vereenvoudigde.
De Volkswagen T3
Bouwperiode: 1979–1992 | Verkochte exemplaren: 1,3 miljoen
De T3 bracht een bredere carrosserie en verbeterd comfort, ideaal voor bedrijven die afhankelijk waren van hun bedrijfsvoertuig. De T3 was ook de laatste Transporter met een luchtgekoelde motor, maar schakelde in 1982 over op watergekoelde motoren voor betere prestaties. Dit model werd al snel een favoriet onder aannemers, loodgieters en elektriciens in Nederland.
Nieuw: De T3 introduceerde vierwielaandrijving met het Syncro-systeem, waardoor de Transporter zelfs op ruig terrein uitblonk.
De Volkswagen T4
Bouwperiode: 1990–2003 | Verkochte exemplaren: 1,9 miljoen
De introductie van de T4 in 1990 bracht een revolutie teweeg: de motor verhuisde naar de voorkant, wat resulteerde in voorwielaandrijving en een grotere laadruimte. Dit model bood verschillende opties in wielbasis en dakhoogte, waardoor elke ondernemer een op maat gemaakte oplossing kon vinden.
Wist je dat…?
De T4 was de eerste Transporter met een turbo-diesel, wat zowel het brandstofverbruik als de prestaties aanzienlijk verbeterde.
De Volkswagen T5
Bouwperiode: 2003–2015 | Verkochte exemplaren: 2 miljoen
De T5 bracht baanbrekende technologische vernieuwingen zoals een DSG-transmissie, navigatiesystemen en Bi-xenon verlichting. Het model werd geroemd om zijn veelzijdigheid, en was de ideale keuze voor zowel kleine zelfstandigen als grote ondernemingen. In Nederland werd de T5 veel gebruikt in de bouw en logistieke sector.
Nieuw: De T5 introduceerde moderne rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control en automatische noodstop, die de veiligheid aanzienlijk verhoogden.
De Volkswagen T6: De toekomst van bedrijfswagens
Bouwperiode: 2015–heden | Verkochte exemplaren: 1 miljoen+
Met de T6 blijft Volkswagen trouw aan zijn erfgoed, terwijl het tegelijkertijd inspeelt op de moderne eisen van ondernemers. Van bestelwagens tot personenvervoer, de T6 biedt eindeloze mogelijkheden met zijn moderne technologieën, connectiviteit en motoren. De T6.1, de huidige versie, combineert dit alles met een breed scala aan configuraties, van de klassieke gesloten bestelwagen tot de elektrische ID. Buzz.
Wist je dat…?
De T6 biedt meer dan 500 verschillende configuraties, zodat elk bedrijf een perfecte oplossing kan vinden voor hun specifieke behoefte.
De nieuwe generatie: De T7
Bouwperiode: Vanaf 2025
De zevende generatie van de Volkswagen Transporter markeert een nieuwe mijlpaal. Voor het eerst wordt een volledig elektrische variant geïntroduceerd, naast plug-in hybride en TDI-motoren. Deze nieuwe generatie biedt ondernemers meer laadcapaciteit en verbeterde duurzaamheid, met de vertrouwde kwaliteit en functionaliteit die de Transporter tot een icoon hebben gemaakt.
Nieuw: De T7 biedt moderne rijhulpsystemen en een slimme, digitale cockpit, terwijl de elektrische versie een toekomstbestendige keuze is voor milieubewuste bedrijven.
Conclusie: De Transporter blijft evolueren
Met bijna 75 jaar innovatie is de Volkswagen Transporter meer dan alleen een bedrijfswagen. Het is een symbool van betrouwbaarheid, efficiëntie en aanpassingsvermogen. Of je nu kiest voor de klassiekers zoals de T1 of de nieuwste elektrische T7, de Transporter blijft de ideale partner voor ondernemers van elke omvang.
Waar de toekomst ook heen gaat, de Transporter blijft een baken van innovatie binnen de bedrijfswagenwereld.
Ontdek de nieuwe Transporter
Begin jouw eigen Transporter-avontuur. Ontdek nu de nieuwe generatie!
Disclaimer
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.