Pon Dealer & Muntstad
gaan samen verder
De derde generatie van de Tiguan
Terwijl het model momenteel zijn laatste tests ondergaat, heeft Volkswagen de eerste details vrijgegeven van de volledig nieuwe Tiguan. De derde generatie van de Volkswagen Tiguan wordt geleverd met een gloednieuw ontwikkeld onderstel met actieve demping en premium functies zoals HD matrixkoplampen. Het model is gebouwd op de nieuwste versie van het MQB evo-platform. Met zijn plug-in hybride-aandrijving kan de nieuwe Tiguan tot 100 kilometer volledig elektrisch rijden. De wereldpremière van de nieuwe Tiguan staat gepland voor dit najaar, en de opvolger van Volkswagen's bestverkopende model zal in 2024 op de markt komen.
Volkswagen Tiguan bestverkochte model
Al jarenlang is de Tiguan wereldwijd het bestverkochte model van Volkswagen, met meer dan 7,4 miljoen exemplaren verkocht sinds zijn debuut in 2007. Ook in Nederland geniet dit veelzijdige SUV-model grote populariteit. Nu voegt Volkswagen een nieuw hoofdstuk toe aan dit succesverhaal.
Volkswagen heeft de modulaire basis voor de nieuwe Tiguan verder ontwikkeld en deze generatie staat bekend als MQB evo. Dit platform biedt uitstekende mogelijkheden voor het combineren van geavanceerde technologieën. Denk hierbij aan de nieuwe generatie plug-in hybride aandrijfsystemen met een elektrisch rijbereik tot 100 kilometer, wellicht het beste adaptieve onderstel in dit segment, hoogwaardige interieurkwaliteit en een nieuw en intuïtief te bedienen infotainmentsysteem. Kai Grünitz, bestuurslid voor Technische Ontwikkeling bij Volkswagen, benadrukt deze eigenschappen van het MQB evo-platform.
High tech features
IQ.LIGHT HD matrixkoplampen: De Volkswagen Tiguan wordt een van de eerste auto's in zijn klasse die als optie HD matrixkoplampen krijgt. De IQ.LIGHT HD matrixkoplampentechnologie is speciaal ontwikkeld voor zowel de Tiguan als de Touareg. Deze verlichtingstechnologie, afkomstig uit de topklasse, wordt nu beschikbaar gemaakt voor de Tiguan in het middenklasse segment, volgens het principe van top-down-implementatie.
Nieuw scherm- en bedieningsconcept: Het interieur van de Tiguan is volledig vernieuwd, met een nieuw instrumentenpaneel en infotainmentsysteem. Het scherm heeft een grootte tot 38 cm (15 inch) en biedt snelle toegang tot navigatie, muziek en klimaatregeling. Het luxeniveau wordt verhoogd met hoogwaardige materialen, geavanceerde stoelen, stoelventilatie en effectieve geluidsisolatie. Er is meer opbergruimte in de middenconsole. De nieuwe Volkswagen Tiguan wordt geleverd met een automatische versnellingsbak (DSG) en heeft een schakelaar voor het selecteren van de versnelling aan de rechterkant van het stuurwiel, met schakelpaddles achter het stuur.
Elektronisch gestuurd onderstel voor meer comfort en dynamiek. Het MQB evo-platform vormt de basis voor een nieuwe generatie van het adaptieve onderstel Dynamic Chassis Control (DCC). Het optionele DCC Pro is uitgerust met schokdempers met twee kleppen. Daarnaast is het nieuwe model standaard voorzien van een Vehicle Dynamics Manager, een MQB-systeem dat eerder werd geïntroduceerd op de huidige Golf GTI. Dit systeem regelt de functies van het elektronische sperdifferentieel (XDS) en enkele componenten van de schokdempers in het DCC Pro-systeem. Dankzij de Vehicle Dynamics Manager, die individuele remingrepen kan uitvoeren en de stijfheid van afzonderlijke schokdempers kan aanpassen, zijn de rijprestaties neutraler, stabieler, wendbaarder en preciezer geworden. Deze verbeteringen resulteren in verhoogd comfort en aanzienlijk verbeterde prestaties in bochten.
eTSI en eHybrid: Dankzij het MQB evo-platform zijn er verschillende aandrijfopties beschikbaar voor de nieuwe Volkswagen Tiguan. In Nederland wordt hij alleen geleverd met hybride-aandrijving, waaronder mild-hybride turbo-benzinemotoren (eTSI) en plug-in hybride systemen (eHybrid). Het elektrische rijbereik van de nieuwe plug-in hybride aandrijflijnen is vergroot tot wel 100 kilometer, afhankelijk van de uitrusting. Bovendien is het opladen via wisselstroom (AC) nu sneller in alle eHybrid-versies en is voor het eerst ook snelladen via gelijkstroom (DC) mogelijk.
Meer bagageruimte: De nieuwe Tiguan is 32 mm langer (4.551 mm) dan zijn voorganger, met een beperkte toename van de hoogte met vijf millimeter (1.640 mm, 1.659 mm incl. dakrails). De breedte (1.939 mm) en wielbasis (2.681 mm) zijn onveranderd gebleven. De bagageruimte van de nieuwe Tiguan is echter aanzienlijk vergroot, met 33 liter tot 648 liter (beladen tot aan de hoogte van de rugleuningen van de achterbank). Daarnaast is ook de hoofdruimte verbeterd, met 9 mm aan de voorkant (tot 1.058 mm) en 10 mm aan de achterkant (tot 1.022 mm).
DISCLAIMER
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.